Monday 10 July 2017

Les promesses sont faites pour ceux qui y croient



Kunagi keegi ütles, et mul on lapsepõlvetrauma, see väljendub selles, et mulle on oluline sõprus. Ma olen sellega täiesti nõus. Paljud elus hilisemad traumad on mu haigust veelgi süvendanud. Näiteks sünnipäevad, kui helistavad või kirjutavad inimesed, kellega sa võib olla aastaid pole kokku puutunud ja sa saad jätkata juttu samalt sõnalt, kus see pooleli jäi. Või kui sa pead töö tõttu palju minevikus sumpama, siis vaatad ka iseenda lähiminevikule hämmingus, et paljudel juhtudel oleksid üksinda täitsa põhja vajunud, aga justkui juhuse tahtel su kõrval olnud inimesed, on sind välja aidanud. Kas ma olen taibanud neid selle eest tänada? Pigem mitte. Vahel sellepärast, et tundub nagu sõpruse väljendamine olekski mingi haigus, trauma, et mis seals ikka – oli mis oli, ärme nüüd laapa ja lähme edasi.  Vahel sellepärast, et nad on nii hästi aidanud, et oled sattunud elukarusselli kiiretele tuuridele ja pole enam kokkugi sattunud. Vahel, sest pole märganud. Või oled märganud, aga oma enesekesksuses kõike teise tehtut tühiseks pidanud. Õnneks on inimestel aastas kord sünnipäev. Kui vähegi aega võtad, saad sellel päeval kulud ja kasud kokku liita ning imestada, et kasu lahtris pole ühtki isiklikku saavutust või rahasummat, vaid ainult inimesed. Hetked.
Ühel ajahetkel oma eelmisel eluaastal, vaatasin ma üllatusega oma teekonda – ma teen tööd, milline töökoht on ühel inimesel terves Eestis. Lastelavastuste rezhissöör. Jumalik amet. Milline õnnis juhus, et just mina selle ainsa koha sain. Küll ebameeldivate intriigide ja ebaterve vimma tulemusel, aga ma olen pool aastat teinud tööd, mis sunnib mind lugema ja analüüsima ja süstematiseerima eestlase riigi loomise lugu. Imeline. Üks – miljonist lotopilet. Varastel hommikutundidel ma kirjutan. Raamatuid. Kummalisel moel ja sõprade õhutusel, üks saab sügisel äratrükitud. Luksus nagu ma oleks Lorenzo di Medici. Kui ma tahan arendada intellektuaalset vestlust otsin ma üles oma tütre või poja.  Ja kõige selle külluse juures olen ma ikkagi unustanud olla tänulik – oma sõpradele. Selle eest, et te olete. Ka siis kui mul pole jõudu või tahet esitada mõnd lõbusat klounaadi või raha, et osta proseccot (valget). Too trauma, mida ma ise haiguseks ei pea, hoiab tegelikult mu mälus iga teie hea sõna ja teo. Kogun neid härdalt nagu palvehelmeid. Riputan juba 41 kee nagisse ja asun uut lükkima. Olles tänulik. 


Lootsin sünnipäevaks saada valmis maagiliselt realistliku loo tormpuudlastest, keda lahutab ajaliselt sajand ja hingeliselt mitte miski. Üks neist seikleb kaasajas kandes käe küljes metallplaati kirjaga -

Kaaren Maal - 09.07. 1982


Ka temal on trauma, ta ei mäleta minevikku. 

Päris valmis veel pole, aga see on raamat, mida ma tahaks näha oma 43 sünnipäeva laual. Ma tean, et elu peab sõna.



No comments: